Presentationer

Sedan 2010 har jag presenterat min forskning vid forskningskonferenser i Sverige, Norge, Island, Italien och Danmark. Jag har också deltagit i olika utbildningskonferenser.
Anlitad som föreläsare och lärarutbildare vid universitet, högskolor och i kommuner.


Kommande


2023

  • Catharina Tjernberg var opponent vid Mari Ylenfors Licentiatseminarium 2023-08-18, Högskolan för kommunikation och lärande, Jönköping University. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1787797&dswid=637
  • Karin Forsling & Catharina Tjernberg (2013). Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. Återkoppling med presentation av forskningsresultat i projektet. Karlstads universitet, 15 mars 2023.
  • Catharina Tjernberg (2023). Läs- och skrivhinder. Föreläsning, lärarprogrammet (SC1044/1045), Högskolan Dalarna: 6 februari 2023.


2022

  • Karin Forsling & Catharina Tjernberg (2022). Föreläsning: Specialpedagogiska perspektiv på nyanlända och flerspråkiga elevers lärande. Karlstads universitet och Regionalt utvecklingscentrum. Karlstads universitet 2022-11-29.
  • Catharina Tjernberg (2022). Inkludering i praktiken – En fråga om skolkultur. Föreläsning, Mastersprogrammet (SPAS12), Karlstads universitet: 9 september 2022.
  • Catharina Tjernberg (2022). Läs- och skrivhinder. Föreläsning, Lärarprogrammet (SV1044/1045), Högskolan Dalarna: 19 september 2022.
  • Catharina Tjernberg (2022). Läs- och skrivhinder. Föreläsning, Lärarprogrammet (SV1044/1045), Högskolan Dalarna: 19 september 2022.
  • Catharina Tjernberg (2022). Inkludering i praktiken – En fråga om skolkultur. Föreläsning, Mastersprogrammet (SPAS12), Karlstads universitet: 9 september 2022.
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2022). Success Factors for Early Literacy: Teacher. perspective NERA 2022, Conference at University of Iceland – NFPF/NERA, Reykjavik June 1–3.
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2022). Inkluderande literacypraktiker. Skriv! Les! i Norge, Trondheim Maj 10– 11, 2022.
  • Tjernberg, C. (2022). Teaching Strategies and Student Learning – Teacher Perspective on Inclusive Practices. Skriv! Les! i Norge, Trondheim Maj 10– 11, 2022.


2021
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2021, November 24-25). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspective. NNMF 8, 2021, Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur.  Uppsala universitet, Sweden. 
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2021, November 3-5). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspektive. NERA 2021, Hope and Education. Odense, Danmark. 
  • Catharina Tjernberg (2021). Framgångsrik skicklig skrivundervisning – vad är det? Lärarfortbildning AB. Utbildningskonferens, Stockholm: 21 oktober 2021.
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2021, August 6-10). A Swedish Study of how Lower Primary School Teachers from Diverse Literacy Practices Design for Professional Development (NW: ’01). Professional Learning and Development’. ECER 2021, “Education and Society: ecpectations, prescriptions and reconciliations”. Genève, Schwetz.
  • Catharina Tjernberg (2021). Framgångsrik skicklig skrivundervisning – vad är det?Lärarfortbildning AB. Utbildningskonferens, Stockholm: 21 oktober 2021. 
  • Tjernberg, Catharina (2021). Skrivande - undervisningen och lärande föreläsning, seminarium. Skolverket, Skolutveckling: Handleda vidare. Umeå universitet, 2021-03-23.


2020
  • INKLUDERANDE UNDERVISNINGSPRAKTIKER  – en bro mellan teori och praktik. Föreläsning i Malmö på Skolinspektionens konferens, 2 december 2020.
  • SMDI 14.  Tjernberg, C. & Forsling, K. (2020). Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. Fjortonde konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, SMDI 14: Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld. Malmö universitet, 18–19 november 2020.  
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020, August 24-27). A Swedish Study of how Lower Primary School Teachers from Diverse Literacy Practices Design for Professional Development (NW: ‘01.Professional Learning and Development’. ECER 2020, “Educational Research (Re)connecting Communities”. University of Glasgow, Scotland. NOTE: Carried out digitally.
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020, 13 september). Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. Presentation av ett pågående forskningsprojekt för nätverket SOL i Värmland. Karlstads universitet. 
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020, 24 september). Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. Presentation av ett pågående forskningsprojekt för en vid Mälardalens högskola (MDH). 
  • NERA 2020. 4.6 March 2020, University of Turku, Finland. Tema: Rethinking the factures of Education in the Nordic countries. Presentation: Teacher Exchange on different literacy practices, Karin Forsling & Catharina Tjernberg, Karlstads universitet.
  • The 4th Baltic Sea Conference on Literacy. 16-21 January 2020 in Talinn, Estonia. Tema: Searching for a Common Language. Presentation: Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker, Karin Forsling & Catharina Tjernberg, Karlstads universitet. 

2019
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2019) Karlstads universitet, 2019-12-06. Konferens: Skrivkraft, Läsglädje och Kreativ grammatik.
  • Forskningskonferens: NNMF 2019. Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt. Trondheim, 24-24 oktober.  Presentation: Lärare designar för skrivflyt och skrivkraft, Catharina Tjernberg & Karin Forsling, Karlstads universitet.
  • Föreläsning Inkludering i praktiken - Lärarnas förhållningssätt. Karlstads universitet, 28 mars.
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. Design för skrivflyt och skrivglädje. Fokussamtal med lärare om skriftspråksutveckling i förskoleklass och lågstadium. Skriv! Les! Nordisk forskning om skrivning, läsning och literacy. Universitet i Stavanger, 7-9 maj.
  • Stockholm, 29 april. Södertörns Högskola/Huddinge kommun (ULF projekt). Föreläsning: Att bygga praktiknära forskning tillsammans med skolan. Forskare och lärare i samverkan för skolutveckling på vetenskaplig grund, där skolans frågor är utgångspunkt.
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. Teacher design for writing power and fluent writing. Focus group interviews with early years teachers. NERA Conference. Uppsala, 5-8 mars.
  • Karlstads universitet, 28 januari. Föreläsning: Observation som vetenskaplig metod.
  • Stockholms universitet, 4 februari. Föreläsning: Balanserad läs- och skrivundervisning.

2018
  • SMDI Forsling, K. & Tjernberg, C. (2018). Design för skrivflyt och skrivkraft. Den 13:e nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Linköpings universitet 23-24 november 2018. Konferenstema: Bildning, utbildning, fortbildning
  • Center för språkutveckling, Göteborg 29-30 oktober. Lärarfortbildning med utgångspunkt i TCRWP. Föreläsning: Teoretisk perspektiv på Processinriktad läs- och skrivundervisning. 
  • Konferens för förstelärare, specialpedagoger och skolledare, Enköping 24 oktober, 2018. Föreläsning: Språk och kunskapsutvecklande undervisning.
  • Språkcafé, Uppsala universitet 4 oktober 2018.  Tema: Att undervisa särbegåvade elever.
  • ECER 2018. Bolzano, Italien, 3-7 september. Conference Theme: Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research?  Titel på vårt konferensbidrag: Inclusion or exclusion - Challenges of navigating in complex classroom practices (Tjernberg, Forsling & Roos, 2018).
  • Gothia fortbildning – Skola. Konferens i Stockholm i april 2018. Nyanlända elevers lärande och språkutvecklande arbetssätt
  • Mälardalens högskola. Tjernberg, C. Föreläsning: Framgångsrik läs- och skrivundervisning – en bro mellan teori och praktik
  • Det nationella symposiet för ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, anordnas den 12–13 april 2018,  Karlstads universitet. The theme of the conference:  Classroom research and language/languaging. Titel på vårt konferensbidrag: Hur lärare löser literacyutmaningar i en komplex klassrumsmiljö (Tjernberg & Forsling, 2018).
  • NERA 2018 46th Congress. Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges.  Titel på mitt konferensbidrag:: A study by interview on how newly arrived students learn Swedish, sen from the student perspevtive (Tjernberg, 2018).

2017
  • NNMF 6: The 6th Nordic Conference at the University of Southern Denmark, Odense, 30 nov.–1 dec. 2017. The theme of the conference: Students’ opportunities for getting access to and engage in Nordic L1 subjects. Presentation: Tjernberg, C. & Forsling, K. (2017). "Men nu skriver alla med glädje!" Paper presentaion (peer rewiew abstract).
  • Lärarnas Forskningskonferens. Stockholm, 31 oktober 2017. Presentation: Tjernberg, C. & Sourander, Å. "Om det är ord jag inte förstår, streckar jag under dom – och tar mobilen eller datorn till hjälp för att översätta". En intervjustudie om hur nyanlända lär sig svenska sett ur ett elevperspektiv.
  • NOFA 6. The 6th Nordic Conference at the University of Southern Denmark, Odense, 29 to 31 May 2017. The theme of the conference: Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education - perspectives and challenges. Presentation: Tjernberg, C. (2017). Processoriented writing and reading. Paper presentation (peer rewiew abstract).
  • Skriv! Les! 2017 – Nordisk konferanse om lesing, skriving og literacy. Trondheim 9-11 maj. Presentation: Tjernberg, C. & Forsling, K. (2017). Framgångsfaktorer i skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium. En longitudinell, praktiknära studie med förankring i skolverksamhet och lärarutbildning. (peer rewiew abstract).
  • Karlstads universitet, 26 april, 2017. Föreläsning: Stöttande undervisning för alla elever genom processinriktat skrivande.
  • Nordic Educational Research Association (NERA), Aalborg University in Copenhagen, 23–25 March 2017. The theme of the conference: Learning and Education - material conditions and consequencec.  www.nera2017.org Paper presentation (peer rewiew abstract).
  • Nordiskt nätnerk för forskning om läsning och skrivning. Symposium, Högskolan Dalarna, 30-31 januari 2017. Konferenstema: Vad är de stora utmaningarna för läs- och skrivforskningen just nu? (Paper presentation). 

2016
  • SMDI. Konferenstema: Textkulturer. Karlstads universitet, 24–25 november. Paper presentation (peer rewiew abstract).
  • Mälardalens Högskola, 1 december. Föreläsning: Framgångsrik läs- och skrivundervisning. En bro mellan teori och praktik.
  • Den 3:e Östersjökonferensen om läsning, Åbo 14–16 augusti. The theme of the conference: Making meaning - literacy in actionPaper presentation (peer rewiew abstract).
  • ASLA, Uppsala 21–22 april. Konferenstema: Språk och norm. Paper presentation (peer rewiew abstract).
  • NFPF/NERA:s 44:th Congress 9–11 mars. Helsinki, Finland. The theme of the conference: Social Justice, Equality and Solidarity in Education. Paper presentation (peer rewiew abstract).
  • Karlstads universitet 5 februari: Föreläsning: Perspektiv på språk-, skriv- och läsutveckling.

2015
  • Karlstads universitet 8 december. Föreläsning: Inkludering i praktiken: en fråga om skolkultur.
  • Mälardalens högskola (MDH) 26 november. Föreläsning: Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande.
  • Riksfonferens för specialpedagogik. Växjö 10-11 augusti. Föreläsning: Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande
  • Skriv! Les! Nordisk Forskningskonferens, Stavanger 18-20 maj. Presentation: Inkludering i praktiken: en fråga om skolkultur. Paper presentation (peer review abstrakt).
  • Nordisk Forskningskonferens. Nordiskt Nätverk för forskning om läsning och skrivning (NLS). Stockholm 7–8 maj. Paper presentation. 
  • Specialpedagogiskt Forum. Enköping 13 april. Föreläsning: Att förebygga, identifiera, och undanröja hinder i elevers läs- och skrivlärande.
  • Forskningsseminarium i Norrtälje, 25 mars: Föreläsning: Framgångsrik läs- och skrivundervisning. En bro mellan teori och praktik.  http://pedagogdirekt.se/forskningsvaren/150325-catharina-tjernberg/
  • Karlstads universitet, mars 2015. Föreläsning: Att förebygga, identifiera, och undanröja hinder i elevers läs- och skrivlärande.
  • Specialpedagogiskt Forum, Uppsala, 16 mars. Föreläsning: Språk-, läs- och skrivlärande.Varför är det viktigt att arbeta med elevers språkförståelse? Hur kan man arbeta med läs- och skrivförståelsestrategier i klassrummet?


2014
  • Specialpedagogisk konferens, Stockholm 25-26 november 2014. Föreläsning: Specialpedagogik i skolan
  • Mälardalens Högskola, 17 oktober 2014.  Föreläsning: Språkutvecklande läs-, skriv och matematikundervisning. 
  • SCIRA 50-årsjubileun.  Key note speaker. Föreläsning: Skicklig läs- och skrivundervisning. Linköpings universitet, 11 oktober 2014.
  • Sjunde Nordiska Dyslexikongressen. Föreläsning: Bli vän med det skrivna ordet. Stockholm, 14-16 augusti. www.dyslexiforeningen.se
  • Almedalsveckan. Medverkan i Skolsnack Didaktik, Gotland v 28 2014. Allt börjar med en bra lärare. www.skolsnack.se
  • Lärarkonferens, Dyslexiförbundet FMLS. Stockholm 13 juni 2014: Få med alla elever på tåget! - även de som har svårt eller inte kan sitta still. www.dyslexi.org/lararkonferens
  • UR, SVT1 den 2 juni 2014. Utbildningsradion (UR) - medverkan i en serie program som inspiration till hur man kan arbeta med läsförståelsestrategier i klassrummet. www.ur.se/Produkter/182939-Strategier-for-lasforstaelse-Introduktion
  • Mälardalens högskola, 22 maj 2014. Föreläsning: Framgångsrikt läs- och skrivlärande - aktuell forskning och pedagogisk gestaltning. 
  • Specialpedagogisk konferens, Stockholm 5-6 maj 2014. Föreläsning: Specialpedagogik – aktuell forskning och praktiska metoder.  www.skolporten.se
  • Specialpedagogisk konferens, Göteborg 8-9 april 2014. Föreläsning: Specialpedagogik – aktuell forskning och praktiska metoder. Föreläsning.  www.skolporten.se
  • Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens, Lund, 4-5 april 2014: Konferenstema: Den kunnige läraren - vägen till framgång för elever med läs - och skrivsvårigheter/dyslexi. Föreläsning. 
  • Natur & Kulturs Läskonferens 2014. Föreläsning 1) Framgångsrikt läs- och skrivlärande – vad säger forskningen? Föreläsning 2) Framgångsrikt läs- och skrivlärande i klassrummet. Chinateatern, Stockholm, 4 april. www.laskonferensen.se 
  • Föreläsning: Att lägga en god grund för elevernas läs- och skrivlärande. Östhammars kommun, 12 mars, 2014.
  • Medverkan i programmet Skolministeriet - om dyslexi, UR. 25 februari., 2014. www.ur.se


2013 
  • Föreläsning: Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande; Praxisorienterad forskningsmetod. Karlstad universitet, 9 december, 2013.
  • Svenska med didaktisk inriktning/Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik (SMDI 11/NNMF 4). Konferenstema Mångfaldens möjligheter. Göteborgs universitet, konferenscentrum Wallenberg, 5-6 december, 2013. Paper presentation. (peer rewiew abstract)
  • Föreläsning: Föräldrarnas viktiga roll i elevernas språk-, läs- och skrivutveckling. Inbjudan till dialog mellan föräldraråd och skolnämndens politiker. Kommunhuset, Enköping, 4 november.
  • Föreläsning: Framgångsrik läs- och skrivundervisning. Hur kan forskningsresultat göras tillgängliga och bli användbara i klassrummet? Pedagog i Stockholm. Språk-, läs- och skrivsatsningen, 7 november 2013 www.pedagogstockholm.se/
  • Svenska Mässan, Göteborg , 28 – 29 oktober. Föreläsning: Framgångsrik läs- och skrivundervisning. En bro mellan teori och praktik. www.motesplatsskola.se
  • NFPF/NERA Conference. Paper presentation: Success factors in teaching reading and writing. Reykjavik, Iceland, 6-9 mars, 2013. (peer rewiew abstract)
  • Nordisk forskningskonferens: Skriv! Les! Paper presentation: Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. Universitetet i Trondheim, maj. (peer rewiew abstract)
  • Nätverkskonferens Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Presentation: Specialpedagogik i skolvardagen. Stockholm, 5 sept, 2013.
  • Forum för skolan, 17 september. Uppsala universitet, Campus Engelska parken, Uppsala. Föreläsning: Framgångsrik läs- och skrivpedagogik - ett samspel mellan teori och praktik.
  • Catharina Tjernberg (2013). Inkludering i skolpraktiken – en bro mellan teori och praktik. Karlstads universitet, 13 mars 2013.


2012
  • Nordisk forskningskonferens Svenska med didaktisk inriktning (SMDI). Presentation: Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. Stockholms universitet 18-19 oktober. (peer rewiew abstract)
  • Specialpedagogikens dag, Stockholms universitet, mars, 2012. Föreläsning: Framgångsrik läs- och skrivpedagogik. En studie med fokus på framgångsfaktorer.
  • Nationell konferens: Läs- och skrivdagen, 11 maj. Lärarfortbildning AB, Lärarnas hus, Stora Essingen. Föreläsning: Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande.
  • Conductive: Förskoleklassdagarna. Föreläsning: Konkreta sätt att upptäcka och arbeta med elever i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter.
  • Ett antal föreläsningar på skolor i Uppsala och Enköpings kommun.


2011
  • Nordisk forskningskonferens Skriv! Les! Universitetet i Stavanger. Norge, 29/5 - 1/6. Paper presentation. (peer rewiew abstract)
  • Tredje nordiska modersmålsdidaktiska forskningskonferensen) Tønsberg, Norge, 2/11 – 4/11, 2011. Paper presentation (peer rewiew abstract)
  • Sjätte Nordiska Dyslexikongressen om Dyslexipedagogik. Stockholm 11 - 13 augusti. Föreläsning: Framgångsrika skolor.
  • Nationell forskningskonferens 24 november: Forskande lärare – en framgångsfaktor.  De nationella forskarskolorna och Lärarförbundet i samarbete med Lärarfortbildning. Föreläsning: Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande.
  • Skolforum: Ämnestorget för läs- och skrivutveckling. Två presentationer. Stockholm 31/10 – 2/11.
  • Webb-konferens: Framgångsrika arbetssätt i skolan. Sveriges Kommuner och Landsting. Stockholm, 20 oktober, 2011.
  • Specialpedagogiskt nätverk, Stockholms universitet, 1 december 2011. Föreläsning: Specialpedagogik i skolvardagen.
  • Specialpedagogiska Skolmyndigheten Nätverkssymposium MUSK/KUM. Stockholm, 14 september. Föreläsning: Specialpedagogik i skolvardagen
  • Uppsalaföreningen för specialpedagogik (2011). Föreläsning: Framgångsrik läs- och skrivundervisning.
  • Rektorskonferens, Enköpings kommun, 9 november 2011. Föreläsning: Framgångsrik läs- och skrivpedagogik.
  • Järfälla kommun 14 november, 2011: Föreläsning: Att lägga en god grund för elevernas läs- och skrivlärande.
  • Solna kommun, november, 2011. Föreläsning: Framgångsrika skolor.
  • Ett antal föreläsningar på skolor i Uppsala och Enköpings kommun.


2010
  • Nordisk forskningskonferens: Tekst og kontekst (NNMF). Samtalande, läsande, skrivande. Middlefart, Syddanskt universitet. Danmark, mars, 2010. Paper presentation (peer rewiew abstract).
  • Nätverkskonferens i läsforskning: The development of reading and spelling: assessment in context. Uppsala, maj, 2010. Paper presentation. 


Övrigt
  • Teachers College, Reading and Writing project, Columbia University, New York. Sommarkurser 2011; 2014; 2016.
  • Skolverket, 31 januari 2014. Samrådsmöte angående Regeringens uppdrag till Skolverket om lärarfortbildning i läs och skriv inom Lärarlyftet.
  • Lärarförbundets skrivinternat, Fjällgården Åre, 2012, 2013 och 2014.