Språkbron

Illustration: Daniel Tjernberg

År 2000 bildade jag tillsammans med logoped Ingrid Wikström Språkbron. Vår intention var att genom ett förebyggande språkutvecklande arbetssätt ge alla elever goda förutsättningar i sitt läs- och skrivlärande.




Bertil Hults pris 2010
Bertil Hults Pris delas ut till den grundskola i Sverige som visat upp bästa praktiska exempel på hur insatser för elever med dyslexi integreras i skolans vardagliga verksamhet.
Bertil Hults Pris 2010 tilldelas Örsundsbroskolan för sitt projekt Språkbron, vars syfte är att upptäcka och hjälpa barn i läs- och skrivsvårigheter.
Juryns motivering löd: "2010-års Bertils Hults Pris går till Örsundsbroskolan för det arbete som skolan gör för att identifiera barn med läs- och skrivsvårigheter och för att stödja dem i deras läs- och skrivutveckling. Arbetet sker utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och utvärderas löpande genom forskning".

Kronprinsessan delade ut Bertil Hults Pris
www.kungahuset.se/kungafamiljen/aktuellahandelser/2011/

Biblinord

https://www.biblinord.se/

Sveriges Radio
sverigesradio.se/


"Dagen då Språkbron satte Örsundsbro på kartan"
/Lärarnas Tidning

DOKUMENTATION: Språkbron 2000–2014


Språkbron på Örsundsbroskolan startade som ett projekt 2000 med intentionen att ge alla elever goda förutsättningar i sitt läs- och skrivlärande.

Teoretisk bakgrund
Det talande språket utvecklas redan från födseln. Det sker i det sociala samspelet med andra där begrepp som används ofta är kopplade till konkreta erfarenheter. De blir därigenom lätta att ta till sig och införliva med tidigare kunskaper Det finns många kopplingar mellan språkutveckling och skriftspråksutveckling. Språkutvecklingen bygger vidare på den språkliga grund som grundläggs under barnets tidiga år. Läsning och skrivning är en språklig aktivitet precis som som talet och kan ses som en fortsättning på språkutvecklingen.

Till skillnad från det talande språket så utvecklas inte läs- och skrivkunnigheten av sig självt utan där behövs vägledning, eftersom det krävs insikt om språkets beståndsdelar. Om man ska kunna tillägna sig skriftspråket krävs att man klarar att flytta fokus från språkets innehåll till dess form. Man behöver utveckla förmågor som begreppsförståelse, ordförråd, syntaktisk kompetens och artikulatorisk färdighet.

Detta innebär att de barn som inte följer den normala språkutvecklingen ligger i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Det är därför mycket viktigt att kartlägga såväl den språkliga kompetensen hos ett barn som läs- och skrivförmågan. Först därefter kan man avgöra vilka insatser som behövs för ett framgångsrikt pedagogiskt arbete.

Praktiskt arbete
I förskoleklasserna utförs en språklig screening som är avsedd att vara ett verktyg för att upptäcka de elever som löper risk att utveckla läs- och skrivsvårigheter, samt även de, vars språkliga förmåga inte ligger i nivå med åldern. Screeningen utförs av förskollärarna under vår ledning.

De barn som befinner sig i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter eller visar sig ha en svag språklig förmåga kartläggs ytterligare och med utgångspunkt från denna ges de insatser som barnet behöver. Kontinuerliga uppföljningar görs under barnets skoltid för att ge den bästa informationen om hur stödet ska utformas och anpassas efter eleven.

Biblioteket
Biblioteket har en viktig funktion i arbetet med eleverna. Ett rum har iordningställts, där det finns tillgång till datorer och olika program, som Daisy och lättlästa böcker, Stjärnsvenska (böcker i olika svårighetsgrad med tillhörande CD), Storböcker mm.  Även detta är en satsning för att ge elever som har svårigheter i sitt tillägnande av skriftspråket extra stöd.

Temaarbete
Även om Språkbron är en enhet som framför allt lägger fokus på språkets betydelse för att eleven ska uppnå ett framgångsrikt skolarbete, betyder det inte att det fungerar som en isolerad enhet på skolan. Det är viktigt att man ser saker med så många ögon som möjligt och här är det väsentligt med teamarbete. Ett kontinuerligt samarbete sker mellan alla yrkeskategorier som på något sätt arbetar med eller är involverade runt en elev. Elev och föräldrar är naturligtvis i högsta grad delaktiga i arbetet.

Resultat
Det resultat som elever uppvisat efter Språkbrons insatser har överträffat alla våra ursprungliga förväntningar, varför vi är övertygande om att insatserna har varit helt adekvata. Det språkliga stödet har varit väl anpassat till elevens specifika svårighet och utvecklingsnivå. Kopplingen mellan utredning och pedagogiska insatser har visat sig fungera bra och elevernas svårigheter har därmed vänts till en positiv utveckling (Wikström & Tjernberg, 2006).

Språkscreening i PDF-format